Pull up bar test

Pull ups är den överlägset bästa kroppsviktsträningen när du vill ha stora överarmar, breda axlar och en fin v-form.

Med pull ups, chin ups och muscle ups kan du träna hela din överkropp utan att använda vikter och det finns massor av variationer som involverar olika muskelgrupper.

I den här guiden har vi hittat de bästa och billigaste pull up barsen på marknaden. Vi har tittat på väggmonterade pull up bars, pull up bars för dörren och stativ du kan använda för pull ups och muscle ups. Det finns modeller för träning hemma och i trädgården eller i ett dedikerat hemmagym.

Använd innehållsförteckningen nedan för att hoppa i artikeln.

Pull up bar till vägg

En pull up bar för väggen är den bästa och säkraste lösningen för pull ups, men kräver att du har en vägg som tål vikten. Läs avsnittet om hur du installerar en pull up bar här nedan, för tips om hur du får din pull up bar på plats.

Tunturi Crossfit Pull Up bar

Butik Pris Läs mer
CDON.se 1.596,00 SEK → Till butik
Fitnessshoppen 1.749,00 SEK → Till butik

Denna pull up bar har multigrepp så att du kan göra breda grepp, smala grepp och snedtag. På så sätt kan du träna alla muskler, på alla tänkbara sätt.

Tunturi Crossfit Pull Up bar är speciellt utvecklad för utövare av Crossfit, men du kan också använda den även om du inte vet någonting om WODs och kipping pull ups!

cPro9 Multigrip pull up bar

Butik Pris Läs mer
Apuls 1.799,00 SEK → Till butik
Apuls24.se 2.349,00 SEK → Till butik

Ytterligare en multigrip pull up bar som ska monteras på väggen (4 skruvar). Här kan du träna pull ups med brett grepp, smalt grepp och snett grepp.

cPro9 säljs av Apuls, en av Danmarks ledande återförsäljare av fitnessutrustning, baserad i Vejle. Om du är osäker på vilken produkt du ska köpa är Apuls alltid redo med hjälp via telefon och chatt.

Abilica Chin Up bar

Butik Pris Läs mer
Träningspartner 949,00 SEK → Till butik
Sporttema 1.499,00 SEK → Till butik

Abilica är känt för sina kvalitetsprodukter som du alltid kan lita på. Här har vi tittat på deras chin up bar, för effektiva chin up övningar.

Abilica Chin Up bar monteras på väggen med endast 4 skruvar och klarar upp till 135 kg, så stora pojkar kan också använda denna.

Reebok Functional Wall Mounted Pull Up Bar

Butik Pris Läs mer
Apuls24.se 1.579,00 SEK → Till butik

Den sista väggmonterade pull up baren som vi tittat på är från Rebook, och är en stor no nonsense pull up bar med en bredd på hela 120 cm.

Mycket lämplig för ett hemmagym, där du behöver något som bara fungerar.

Pull up bar till dörren

En pull up bar som kan fästas i dörrkarmen är ett enkelt och billigt val när du vill träna dina biceps och vingar hemma. Dessa pull up bars är gjorda så att de spänns upp mellan dörrkarmarna i dörröppningen. När du sedan hänger i dem spänner de ännu mer och du hänger helt säkert. Med en pull up bar kan du träna biceps, vingar, smalt grepp och brett grepp. Superbra hemmaträning.

Iron Gym pull up bar

Butik Pris Läs mer
Bodystore 399,00 SEK → Till butik

Originalet, “the one and only”, Iron Gym. Denna pull up bar var den första som kunde spännas fast mellan dörrkarmarna och gjorde därför lite av en revolution.

Det är fortfarande ett bra val idag och det kostar inte mycket. Iron Gym klarar upp till 136 kg när man hänger i den, men fråga bara din dörrkarm också.

Du kan få Iron Gym i denna standardversion eller i en multigrip version med smeknamnet “Extreme”. Extremt bra träning.

Odin pullup bar till dörrkarmen

Butik Pris Läs mer
Apuls24.se 379,00 SEK → Till butik

Ett något billigare alternativ till Iron Gym är denna pull up bar av märket cPro9 och säljs av Apuls, som vanligtvis levererar bra produkter till ett bra pris.

Odin dörrstång

Butik Pris Läs mer
Apuls24.se 269,00 SEK → Till butik

Det blir inte enklare än såhär. Denna pull up bar är en dörrstång som spänns fast mellan dörrkarmarna. Det kan verka lite som ett tveksamt projekt, men det borde nog vara tillräckligt bra. Fäst den ordentligt och sedan gör tyngdkraften och andra obegripliga fysiska lagar sitt.

Pull up station

Justerbar pull up och dip station

Butik Pris Läs mer
Get Big 1.699,00 SEK → Till butik

Denna pull up station från GetBig har också möjlighet att ställas in för dips, så att du kan få ett helt träningspass med allt du behöver för pull ups, chin ups och dips och sedan har du faktiskt tränat hela överkroppen.

Pull up stationen kan justeras i höjdled från 246 cm till 190 cm och tål en belastning på 200 kg. Det går även att fästa stationen i golvet.

Gymleco 111 fristående pull up bar

Butik Pris Läs mer
Apuls 6.999,00 SEK → Till butik

Denna pull up station från GetBig har också möjlighet att ställas in för dips, så att du kan få ett helt träningspass med allt du behöver för pull ups, chin ups och dips och sedan har du faktiskt tränat hela överkroppen.

Pull up stationen kan justeras i höjdled från 246 cm till 190 cm och tål en belastning på 200 kg. Det går även att fästa stationen i golvet.

Pull up bar till ribbstol

Du kan förmodligen göra pull ups på en vanlig ribbstol, men det är inte bekvämt! Därför måste du skaffa en ribbstol med tillhörande pull up bar. Sedan kan du göra alla pull ups du vill i ditt hemmagym eller gymnastiksal.

Abilica Premium WallBar Ribbstol i Trä

Butik Pris Läs mer
Sporttema 0,00 SEK → Till butik

Ribbstol med ovala ribbor och en pull up bar längst upp. Ribborna är gjorda av bok och levereras utan ytbehandling.

Det finns 9 ribbor, där den översta sitter 9 cm längre ut från väggen, så att du kan göra pull ups och chin ups.

Ribbstolen mäter 230x70cm.

Köpguide

Vilka muskler träner en pull up bar?

Pull ups och chin ups tränar överraskande många muskler och tränar dem mycket effektivt:

  • Överarmar
  • Axlar
  • Övre rygg
  • Mage

Pull ups är faktiskt en av de absolut bästa övningarna du kan göra för att få den eftertraktade v-formen. Detta beror främst på att du verkligen får träna dina “vingar” med det mer formella namnet “latissimus dorsi”, och som kallas “lats” på slang. Dessa breda ryggmuskler tränar du ordentligt med pull ups, bättre än med någon annan övning.

Näst efter axlar och vingmuskler så får dina överrmar också en ordentlig träning, särskilt dina biceps som är mycket involverade. Om du kan göra många pull ups har du antingen stora biceps eller så väger du inte tillräckligt!

Så med pull ups tränar du halva delen av överkroppen, men det finns muskler du inte tränar alls, nämligen dina bröstmuskler och dina triceps.

För att träna dina bröstmuskler och triceps får du kombinera med dips, som är en helt överlägsen övning för dessa muskler. Med dips och pull ups behöver du faktiskt inte mer för att få en riktigt bra “upper body workout”..

Jag är mannen bakom Fitfact.dk och skriver om träning och viktminskning, med ett särskilt fokus på motivation och hälsa.

Fitfact.se