Fitness trampolin TEST

Med en fitness tramplin, även känd som studsmatta, kan du träna, stärka din motorik och förbättra din kondition på ett roligt och effektivt sätt.

Vi har grundligt undersökt marknaden för fitness tramploner och har hittat de bästa studsmattorna för aktiva danskar.

Läs vidare och se vilka studsmattor vi rekommenderar.

Du kan också hitta bra erbjudanden på studsmattor just nu. Vi uppdaterar priser och produkter varje vecka så att du kan vara säker på att hitta ett bra erbjudande.

ANNONCE

Top 3 fitness trampoliner

Hammer
Mest prisvärt
1.890,00 kr.
Abilica BounceUp
TESTVINNARE: Bäst i Test
1.999,00 kr.
Abilica JumpIt
Bästa mini trampolinen
690,00 kr.

Abilica BounceUp

Butik Pris Läs mer
Sporttema 1.999,00 SEK → Till butik
Träningspartner 2.499,00 SEK → Till butik

Abilica BounceUp är en modern och kompakt fitness trampolin som står på 6 vinklade ben och har justerbara handtag.

På grund av justeringsmöjligheterna för handtaget kan studsmattan användas av hela familjen. Det är till och med möjligt att ta bort handtaget om så önskas.

Den kompakta designen gör att du kan träna jumping fitness i ditt eget hem, oavsett vart du väljer att träna, om det är i vardagsrummet, på kontoret eller i trädgården.

Med en produktvikt på bara 11 kg så är det är också en studsmatta som är lätt att flytta runt. Abilica BounceUp mäter 112,5 cm i bredd och har en maximal personvikt på 130 kg.

Trampolinen hålls ihop med 36 separata kraftiga resår, som hjälper till att säkerställa ett bra hopp och en skonsam träning. Förresten går det snabbt och lätt att byta ut resåren vid behov.

Sammantaget får du en riktigt fin kvalitetsstrampolin till ett rimligt pris.

Hammer

Butik Pris Läs mer
CDON.se 1.890,00 SEK → Till butik
Sporttema 1.890,00 SEK → Till butik
Träningsmaskiner 1.890,00 SEK → Till butik

Hammer är ett av de märken som efterfrågas mest när det pratas om fitness trampoliner. Den valda modellen – Hammer Cross Jump Fitness – utmärker sig i en rad parametrar. Mer om detta nedan.

En av höjdpunkterna med denna studsmatta är det T-formade handtaget, som hjälper till att säkerställa en stabil och säker träning. Som användare av studsmattan kan du justera handtaget, upp eller ner, på några sekunder så att det passar din höjd.

På själva hoppytan finns det också olika markeringar som du kan hoppa efter om du vill säkerställa en varierad träning. Du kan hoppa både brett och smalt med hjälp av dessa markeringar.

Hammer Cross Jump Fitness är också lätt (12 kg), flyttbar och enkel att montera. Med en maximal personvikt på 130 kg kan den också användas av de flesta.

Trampolinen säljs bl.a. av Apuls, Fitnessgruppen och Abilica Online.

Abilica JumpIt

Butik Pris Läs mer
Träningsmaskiner 690,00 SEK → Till butik
CDON.se 991,00 SEK → Till butik

Abilica JumpIt är för dig som vill träna jumping fitness men som inte vill spendera en förmögenhet på en studsmatta.

Om du väljer den här modellen måste du ge avkall på vissa funktioner, men i gengäld behöver du inte betala en förmögenhet.

Trampolinen har en diameter på 100 cm och en maximal personvikt på 100 kg. Den är både mindre i storlek och mindre robust än andra fitness trampoliner.

Trampolinen erbjuder dock bra vaddering, robusta ben med gummifötter, 36 fjädrar och inte minst en slitstark matta.

Du kan med fördel välja denna mini studsmatta om du klarar dig utan handtag och om du inte behöver en stor studsmatta. Dessutom måste du naturligtvis väga mindre än 100 kg på grund av den låga maximala personvikten.

Fitness trampolin - köpguide

Vad är jumping fitness?

Jumping fitness är namnet på den dynamiska och roliga träningsformen som utförs på de populära fitness trampolinerna.

Träningen består huvudsakligen av hopp, dynamiska hopp, aerobics m.m. De fysiska rörelserna på trampolinen sker i takt med rytmisk och glad musik.

Tänk på det som en kombination av bodystep och aerobics.

Om du gillar bodystep och aerobics, är vi övertygade om att du också kommer att tycka om jumping fitness, som har hittat vägen till många aktiva danskars hjärtan.

Hur man tränar Jumping fitness i Danmark

Jumping fitness utövas idag i stora delar av världen, inklusive i Danmark.

Jumping Fitness DK (organisation) har hittills utbildat över 500 instruktörer, och deras koncept har hittat till över 200 fitnesscenter och föreningar i hela landet.

Träningen sker inte bara i fitnesscenter och föreningar, utan är också mycket populär inom hemmaträning med instruktörer som livestreamer gratis på bland annat Facebook.

Vad är jumping fitness bra för?

Det finns många bra skäl att träna jumping fitness. Träningsformen är känd för att vara både skonsam och effektiv. Du får svett i pannan och pulsen går upp, utan att belasta knän och leder.

Därför ska du träna Jumping Fitness:

  • ViktminskningOm du drömmer om att gå ner några överflödiga kilon, så kan jumping fitness vara rätt träningsform för dig. Du har gott om möjligheter att bränna kalorier och stärka din hälsa samtidigt som du har kul.
  • SkidträningFitness trampoliner är också bra för skidträning, genom att stärka din balans och koordination. Det finns många övningar för dig som vill behålla din skidform utanför skidsäsongen. Du kan hitta inspiration på Youtube, där instruktörer undervisar i skidträning. 
  • SkonsamtJämfört med löpning och annan traditionell träning är jumping fitness väldigt skonsam. Eftersom träningsformen är väldigt skonsam mot dina leder, kan du träna även om du t.ex. har dåliga knän eller höfter. 

Karen Munk Ebbesen, som har provat träningsformen och sedan skrivit om sin upplevelse hos Femina, säger följande:

När du springer landar all din vikt på framdelen av foten, medans vikten fördelas bättre när du utövar jumping fitness, där du måste landa på hela foten varje gång. Det betyder också att du inte kommer att göra de vridningar som du kan göra när du tränar zumba eller andra dansformer.
Karen Munk Ebbesen
Journalist

Hur många kalorier förbränner man med jumping fitness?

Jumping fitness är effektivt för fettförbränning och viktminskning, men hur många kalorier förbränner man?

Enligt Louise Jeppesen fra Jumping Fitness DK förbränner man mellan 500 och 1.000 kalorier i timmen, beroende på vilka övningar man gör, antal pauser, intensitet etc. Hon säger dessutom att motionsformen är tre gånger så effektiv som jogging.

Jag är mannen bakom Fitfact.dk och skriver om träning och viktminskning, med ett särskilt fokus på motivation och hälsa.

Fitfact.se