3 utomhusworkouts för sommaren 2021

Sommaren är utan tvekan den bästa av alla årstider när det gäller utomhusworkouts. Under vintern blir antalet och typen av fysiska aktiviteter du kan delta i nämligen begränsat till följd av de ogynnsamma väderförhållandena. Fördelarna med utomhusövningar är många och borde inte underskattas – du får till exempel frisk luft och hälsosamt solljus medan du utför den fysiska aktiviteten. 

Intressant är att utomhusworkouts inte bara är avsedda för att förbättra din fysiska kondition, utan du kommer också att utveckla en känsla av positiva känslor. Ja, allt detta får du av naturen. Om du är osäker på vilka övningar du kan delta i under sommaren, här är några av dem. Läs mer på Konsumentmagasinet.se.

1. Crossfit-träning utomhus

Under de senaste åren har crossfit-träning varit en av de mest populära fitnesstrenderna. Istället för traditionella träningsmetoder som huvudsakligen fokuserar på kondition kan crossfit-träningspasset betraktas som både styrka- och konditionsträning.

Crossfit-träningen syftar till att uppnå fullkondition och samtidigt skapa en balans i kroppen. Till skillnad från träningen på gymmet fokuserar crossfit inte på att bygga eller utveckla en specifik muskel under träningen utan på att förbättra din funktionella styrka.

Människor brukar lagra kalorier i vissa delar av kroppen, såsom lår, midja och höfter, speciellt under vintersäsonger. En av de viktigaste fördelarna med crossfit-träning är att spränga bort dessa ackumulerade kalorier. Studier har visat att din kropp förbränner kalorier även efter att du är klar med träningspasset. Och ja, en annan fördel med crossfit-träning är att du känner dig mer som en krigare efter varje träningspass. 

2. Cykling

Om du ogillar att springa kan cykling vara ett utmärkt träningsalternativ för dig – det mest spännande med cykling är nämligen att det är roligare än att springa. 

Generellt har olika forskningsstudier visat att en typisk cykeltur hjälper till att bränna bort 281 kalorier per timme. Tänk på det. Om du kan överskrida 10 mph, förbränner du fett ännu mer effektivt. En annan fördel med cykling är att det hjälper till att stärka dina leder. Andra fördelar med cykling inkluderar förbättrad kardiovaskulär hälsa, förbättrat immunförsvar och ökad förmåga att förbränna kalorier.

En till fördel med cykling är att det är ett säkert sätt att befria dig från alla former av stress eller oro och kan till och med hjälpa till med avkoppling. Dessutom är cykling ett kostnadsfritt transportsätt.

3. Simning

Du kanske inte vill investera i en ny cykel men bor nära en sjö. Om så är fallet då kan det perfekta valet för dig vara att simma istället. 

Simning är en perfekt form av träning som förhindrar onödig stress på kroppens leder. När det gäller konditionsökning är simning ett säkert sätt att förbättra din kardiovaskulära hälsa. Simning hjälper även till att tona din kropp samtidigt som du förbränner kalorier. Kom ihåg att avslappnad simning kan hjälpa dig att förbränna cirka 500 kalorier per timme. 

Så, är du redo att börja ett nytt träningsäventyr? Det är dags att hoppa på din nya cykel och utforska världen runt dig, hoppa i en uppfriskande utomhuspool eller hoppa upp och ner för att snabbt komma i form!

Jag är mannen bakom Fitfact.dk och skriver om träning och viktminskning, med ett särskilt fokus på motivation och hälsa.

Fitfact.se